Misschien ook interessant?

Jouw merk eens onder handen nemen?

Samen bekijken we hoe we jouw website en social media kanalen kunnen optimaliseren.

Social media agency - Wat zijn SERP Features

Wat zijn SERP features?

Wat zijn SERP features?

SERP features (ook wel rich snippets genoemd) zijn extraatjes die Google laat zien om je zoekopdracht te verduidelijken en jou sneller een antwoord te laten vinden op je vraag. SERP features zijn heel waardevol voor SEO, waardoor het dus belangrijk is dat jouw website hier ook tussenstaat. Hoe je dat doet? Dat vertel ik je verderop in dit artikel.

De kracht van SERP features anno 2024

Introductie van rich snippets

Google is de laatste jaren enorm aan zijn algoritme beginnen sleutelen. De opkomst van AI en de shift in de manier waarop mensen informatie zoeken, zorgde ervoor dat er ook op vlak van SEO heel wat veranderde.

In maart 2024 rolde Google een core update uit over de gebruikservaringen op websites. Deze worden steeds belangrijker. Niet verwonderlijk, aangezien alles binnen SEO draait rond je gebruikers. En het hapklaar aanbieden van informatie in de vorm van SERP features vormt daarvan een belangrijk onderdeel.

Maar wat zijn SERP Features dan precies?

SERP Features als onderdeel van SEO

Een goede SEO-strategie bestaat uit meer dan zomaar wat zoekwoorden op je website.

Google’s doel is simpel: gebruikers zo snel mogelijk een antwoord laten vinden op hun vraag. En SERP Features vormen daarvoor de ideale methode.

Het is dus belangrijk dat je een (of liefste meerdere) SERP features te pakken krijgt.

Maar, wanneer gebruikers razendsnel vinden waarnaar ze op zoek zijn, zonder ook maar te moeten klikken, wordt de kans dat ze op jouw ‘gewone’ sitelink doorklikken veel kleiner.

Een studie uit 2020 stelde vast dat 65% van de Google searches eindigde op de resultatenpagina. Gebruikers klikten dus niet langer door op een site.

Inzetten op SERP features is dus een belangrijke SEO-uitdaging voor iedere website en mag zeker niet achterwege worden gelaten.

Wat zijn betalende en organische SERP features

Het verschil tussen betalende en organische SERP features, zit ‘m in het feit dat je voor de eerste je portefeuille mag bovenhalen. Om te scoren voor SERP features zoals Google Search Ads en Google Shopping Ads, zal je Google Ads campagnes moeten laten lopen.

Je mag ze van mij uiteraard allebei uitvoeren, maar het merendeel van je inspanningen moet liggen op het organisch groeien van je website.

Plus: er zijn heel wat manieren om jouw website organisch te laten groeien, terwijl je met paid traffic al snel uitgepraat bent.

Check voor welke SERP features je al scoort

Voor je kunt optimaliseren, is het belangrijk te weten voor welke SERP features je al scoort. Dat kun je bekijken met een tools als ahrefs of Semrush. Hiermee check je jouw zoekwoorden en kom je te weten welke rich snippets Google eventueel al toont.

De verschillende SERP features op een rijtje

De meest voorkomende SERP features zijn:

  • Informatiepaneel: Dit is dat kader met informatie over een onderwerp dat je soms bovenaan de zoekresultaten ziet.
  • Mensen vragen ook: Dit is een sectie met gerelateerde vragen die mensen vaak stellen over het onderwerp dat je zocht.
  • Advertenties bovenaan en onderaan: Dit zijn de gesponsorde zoekresultaten die je boven en onder de organische resultaten ziet.
  • Uitgelichte snippet: Dit is een tekstblok met het antwoord op je zoekopdracht, samengevat van een relevante website.
  • Afbeeldingen: Dit is een rij met afbeeldingen die relevant zijn aan je zoekopdracht.
  • Lokale resultaten: Dit is een sectie met bedrijven in de buurt die relevant zijn aan je zoekopdracht (bijv. restaurants als je zoekt naar “Italiaans eten”).
  • Winkelen: Dit is een sectie met producten die relevant zijn aan je zoekopdracht, vaak met prijzen en links naar webshops.
  • Top nieuws: Dit is een sectie met relevante nieuwsartikelen over je zoekopdracht.
  • Tweets Box: Dit is een kader met recente tweets over je zoekopdracht.
  • Video’s: Dit is een rij met video’s die relevant zijn aan je zoekopdracht.

Ja, het zijn er best veel! En er komen er elk jaar steeds meer bij, waardoor de traditionele organische zoekresultaten in de meeste gevallen al naar beneden worden geduwd.

Hieronder licht ik iedere snippet wat meer toe.

1. Informatiepaneel of Knowledge graph

Wat is knowledge graph?

Het informatiepaneel, ook wel knowledge graph genoemd, is een plek waar je meteen heel wat relevante informatie vindt over je zoekopdracht. Vaak komt deze informatie van Wikipedia of een andere gerelateerde informatieve pagina.

Voorbeeld van een knowledge graph

Wat zijn SERP Features Informatiepaneel
Wat zijn SERP Features Informatiepaneel

2. Meer om te vragen of ‘People Also Ask’

Wat is een PPA snippet?

De people also ask rich snippet sectie, ook wel bekend als PAA, is een functie in zoekresultaten van Google die focust op gerelateerde vragen. Het is een soort mini-FAQ die onder de topresultaten verschijnt en die door Google zelf wordt samengesteld.

Voorbeeld van een PPA snippet

Wat zijn SERP Features - People Also Ask (PPA)
Wat zijn SERP Features People Also Ask (PPA)

Hoe kun je scoren voor PPA?

De beste manier om te scoren voor PAA’s is door te kijken naar content die nu al goed presteert. Als je met een bepaalde pagina al in de top 3 organische zoekresultaten zit, dan kun je deze pagina’s verder optimaliseren voor de PPA SERP Feature.

Semrush voerde in 2020 een onderzoek naar PAA’s en concludeerde dat het overgrote deel van de content die in deze SERP-functie verscheen, al in de top 3 organische resultaten van de SERP stond.

Ik hoor je denken: Maar als ik al in de top 3 sta van beste resultaten, waarom moet ik dan nog optimaliseren voor deze feature? Simpel: webruimte.

Hoe meer ruimte jouw website inneemt op de SERP, hoe groter de kans dat mensen doorklikken naar je site. Daarnaast verhoogt het ook je merkbekendheid.

Het onderzoek wees niet verrassend ook uit dat 86% van de PAA’s werd geactiveerd door vraag-gerelateerde keywords (zoals ‘Wat zijn SERP features?’ ;)).

3. Advertenties bovenaan en onderaan

Wat is een advertentie snippet?

Je weet nu dat er betalende en organische snippets zijn. Bij betalende SERP features zullen adverteerders per klik een bepaald bedraag aan Google zullen betalen.

Voorbeeld van een advertentiesnippet

Wat zijn SERP features -Gesponsorde snippets
Wat zijn SERP Features Ads

Merk op: De zoekterm ‘Hello Fresh’ triggert ook advertenties van concurrenten. Dat wil zeggen dat deze Foodbag en Marley Spoon advertenties hebben lopen op het zoekwoord ‘hello fresh’, om zo potentiële klanten te kunnen afsnoepen.

Hoe kun je scoren voor een advertentiesnipper?

Als je tussen de advertentie bovenaan en/of onderaan de SERP wil staan, dan kun je dat doen door te adverteren in Google Ads. SEA is een snelle en effectieve manier om meer leads te verzamelen en je site snel bovenaan in de zoekresultaten te krijgen.

Een uitgelichte snippet, ook wel featured snippet genoemd, is een speciaal blok bovenaan de zoekresultatenpagina. Het bevat een beknopte samenvatting van het antwoord.

Naast de samenvatting toont de uitgelichte snipper ook:

  • De titel van de webpagina
  • De URL van de webpagina

Uitgelichte snippets worden meestal automatisch geselecteerd door Google en zijn gebaseerd op verschillende factoren, zoals de kwaliteit en relevantie van de content op de webpagina.

Social media agency - Wat zijn SERP features Featured Snippet
Wat zijn SERP Features Snippets

Oke, wellicht ben je geïnteresseerder in hoe je nu zelf op die toppositie komt te staan. Als SEO-expert start ik zelf altijd met te kijken naar de manier waarop de concurrenten al succes hebben met uitgelichte snippets.

Met een SEO-tool kun je achterhalen voor welke zoekwoorden zij in die snippets voorkomen. Analyseer vervolgens waarom hun pagina’s geschikt zijn en gebruik die inzichten bij het maken of aanpassen van je eigen content. Omgekeerd werken dus.

Daarnaast kun je ook je eigen website analyseren om kansen te vinden. Zoek naar zoekwoorden waarop je al in de top 10 staat én waar Google een uitgelichte snippet toont, maar van een andere website. Bestudeer die pagina’s en probeer je eigen content te verbeteren. Met wat geluk verover je dan die felbegeerde snippetpositie!

  • Let op de opmaak van de uitgelichte snippet.
  • Schrijf kort en bondig, vermijd ingewikkelde zinnen.
  • Gebruik woorden en zinnen die jouw doelgroep gebruikt.
  • Geef zo snel mogelijk antwoord op de vraag.

Bonustip – Door je content te optimaliseren voor uitgelichte snippets, maak je ook meer kans om weergegeven te worden in het blok ‘Mensen vragen ook’ van Google. Hiermee vergroot je dus de webruimte die je inneemt én je online zichtbaarheid!

5. Afbeeldingen

Wat zijn SERP Features afbeelding

Afbeeldingen die bovenaan in de zoekresultaten worden getoond zijn uitgelichte afbeeldingen. Deze bevatten zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht, waardoor ze linken naar relevante pagina’s.

Voorbeeld van afbeeldingen

Wat zijn SERP Features -Afbeeldingen
Wat zijn SERP Features Afbeeldingen

Enkele tips om je afbeeldingen alvast voor te bereiden op featured afbeeldingen:

  • Gebruik relevante en beschrijvende bestandsnamen voor je afbeeldingen.
  • Voeg alt-tekst toe aan je afbeeldingen met relevante keywords.
  • Optimaliseer de afbeeldingsgrootte en het formaat.
  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit.
  • Plaats je afbeeldingen in relevante content.

6. Lokale resultaten

Wat zijn SERP Features lokale resultaten?

Lokale resultaten zijn enorm belangrijk. Wanneer gebruikers zoeken met lokale intentie, zoals “restaurant Antwerpen”, toont Google de Local Pack bovenaan de zoekresultaten.

Daarin toont het de drie meest relevante bedrijven, waarbij er rekening wordt gehouden met factoren zoals afstand, recensies en algemene bekendheid.

Kortom, wanneer je als bedrijf je lokale karakter wil uitspelen moet je lokale SEO-strategie zeker inzetten op het Local Pack.

Voorbeeld van Local Pack

Wat zijn SERP features - Local Pack
Wat zijn SERP Features Local Pack

Hoe scoor je in het local pack?

Om te kunnen scoren in de lokale zoekresultaten is het belangrijk dat je SEO strategie is aangepast op lokale targeting. Aangezien dit voor vele ondernemer een enorm belangrijk aspect is van hun SEO strategie, heb ik hier een aparte post aan gewijd: Lokale SEO als een pro.

Enkele belangrijke aspecten van lokale SEO

  • Optimaliseer je Google Business profiel
  • Zorg dat je aanwezig bent op lokale websites
  • Verzamel meer reviews en zorg dat je ze beantwoordt
  • Creëer landingspagina’s voor lokale zoektermen

7. Shopping features of Winkelen

Wat zijn SERP features voor winkels

Belangrijk om mee te geven is dat shopping features zowel betalende als organische snippets kunnen zijn. Als er boven de shopping feature ‘gesponsord’ staat, wil dat zeggen dat deze producten zijn opgenomen in een shopping campagne in Google Ads. Per klik zal de adverteerder dus betalen. Organische winkelsnippets daarentegen zijn gratis en lichten de prijzen en de afbeeldingen uit en leggen een gratis link naar je webshop. Superhandig!

Voorbeeld van een Shopping Feature

Wat zijn SERP features - Shopping Features (Winkelen)
Wat zijn SERP features voor shopping

Hoe scoor je in de shopping features?

Om in de betalende shopping features te komen, moet je binnen Google Ads een shopping campagne opzetten. Wil je echter dat je artikelen organische in de zoekresultaten als shopping snikte worden weergegeven? Dan is het belangrijk dat je Product Shema’s correct toevoegt aan je productpagina’s.

Waarom Product Schema’s belangrijk zijn:

  • Duidelijke communicatie met Google: Product Schema’s voorzien Google van gestructureerde informatie over je producten, zoals titel, beschrijving, prijs, afbeeldingen en beschikbaarheid.
  • Verbeterde vindbaarheid: Door Product Schema’s te gebruiken, help je Google je producten beter te begrijpen en te matchen met relevante zoekopdrachten. Dit vergroot de kans dat je producten organisch worden weergegeven in de zoekresultaten, inclusief shopping snippets.
  • Rijkere zoekresultaten: Shopping snippets tonen meer informatie over je producten dan standaard zoekresultaten, zoals afbeeldingen, prijzen en beoordelingen. Dat maakt je producten aantrekkelijker voor potentiële klanten en kan leiden tot meer klikken en conversies.

8. Top nieuwsberichten

Wat zijn SERP features voor Nieuws?

Top nieuwsberichten of Nieuws features, zijn nieuwsberichten die sterk te maken hebben met je zoekopdracht. Ze kunnen op verschillende manieren worden weergegeven: top stories, news carousel of related stories.

Voorbeeld van nieuwsberichten op de SERP

Wat zijn SERP features - News Features
Wat zijn SERP features als nieuwsberichten: voorbeeld van nieuwscarrousel

Hoe kom je in top nieuwsberichten?

Om in de top nieuwsberichten te komen, moet je nieuwswaardige en relevante content schrijven. Daarnaast is het ook belangrijk dat je snel en consistent nieuwe zaken toevoegt, zodat de nieuwswaarde van je berichten hoog blijft.

De algemene SEO-regels blijven gelden en zo zullen ook een geoptimaliseerde titel en metadescription een cruciale rol spelen.

Pro tip: Maak gebruik van structured data. Dat betekent dat je aan je artikel structurele gegevens toevoegt onder de vorm van ‘NewsArticle’. Die markup is een uitbreiding op Article en bevat extra informatie die specifiek is voor nieuwsartikelen, zoals de naam van de nieuwsorganisatie, het trefwoord en de dekking van het artikel.

9. Tweets box

Wat zijn SERP features als Tweet box?

Google toont soms bovenaan de zoekresultatenpagina een Twitter-functie voor relevante zoekopdrachten. Deze functie verschijnt als een carrousel met een aantal recente tweets. Klikken op de carrousel zelf of op een specifieke tweet, brengt je naar Twitter (of X).

Voorbeeld van een Twitter-functie

Wat zijn SERP features - Tweet features
Wat zijn SERP features voor Tweets

Hoe scoor je tweet features?

Om X features te scoren moet je uiteraard… tweeten. Gebruik relevante en belangrijke keywords voor jouw niche. Verwerk die op natuurlijke wijze in je tweets. Daarnaast kun je ook linken naar kwalitatieve, waardevolle content op je website en engegamenet uitlokken.

10. Video’s

Wat zijn SERP features voor video’s?

Save the best for last. Als jij tot hier hebt gelezen, dan heb je deze insight meer dan verdiend.

Video’s zijn SUPERBELANGRIJK in iedere SEO strategie. En dat zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.

Voorbeeld van video features

Wat zijn SERP features - Video features
Wat zijn SERP features voor video

Hoe scoor je in de video feautures?

Zoekmachines tonen video’s in zoekresultaten op basis van een complex algoritme. Je kunt je video’s optimaliseren voor de SERP door volgende zaken in het achterhoofd te houden.

  • Keyword onderzoek: Gebruik relevante keywords in titel, beschrijving en tags.
  • Duidelijke titel & beschrijving: Maak een duidelijke en beschrijvende titel en beschrijving die de video goed weergeven.
  • Aantrekkelijke thumbnail: Gebruik een thumbnail die aanzet om te klikken (pas wel op met clickbait!).
  • Betrokkenheid stimuleren: Voeg een call to action toe en moedig kijkers aan om te liken, commenten en delen.
  • Structuur & transcriptie: Verdeel de video in logische segmenten en overweeg een transcriptie toe te voegen.

Onthoud dat Google’s algoritme voortdurend verandert. De beste manier om te scoren is door kwalitatieve, relevante video’s te maken die waarde bieden aan je publiek.

Conclusie: Wat zijn SERP features?

Zo, hopelijk heb ik bij dezen jouw vraag ‘Wat zijn SERP features’ kunnen beantwoorden. Je weet nu wat de verschillende rich snippets zijn en hoe je jouw website hiervoor kunt laten ranken.

Maar vergeet niet: de focus moet liggen op het creëren van waardevolle en interessante content. Kwaliteit boven kwantiteit. De positieve effecten op je SERP ranking volgen dan hopelijk vanzelf!