Voor mensen die nood hebben aan meer dan roze linten en knuffelpraat, focusten we met LOVETOYOU op het creëeren van een ondersteunende online community voor iedereen die geraakt is door kanker. Kankerpraat zonder taboes.
Vaak worden zelfhulpboeken geschreven vanuit één perspectief, waardoor er weinig ruimte is voor ieders unieke verhaal. LOVETOYOU wil dit veranderen door juist deze persoonlijke ervaringen centraal te stellen. Met een strategische aanpak op social media bieden we een platform voor open en eerlijke gesprekken, zonder taboes.
Inleiding — Kanker raakt wereldwijd jaarlijks miljoenen mensen. Ondanks de fysieke en emotionele impact is er een gebrek aan platformen waar open en eerlijke gesprekken over kanker plaatsvinden. LOVETOYOU wil dit gat opvullen door een plek te bieden waar mensen kunnen praten over hun ervaringen, angsten en kleine overwinningen, zonder te worden behandeld als patiënten.
Probleemstelling — Veel bestaande platforms en literatuur over kanker focussen op de ziekte als een strijd, wat vaak resulteert in een beladen en soms ontmoedigende toon. Daarnaast vinden veel mensen het moeilijk om over hun ziekte te praten, wat leidt tot gevoelens van isolatie en taboe. Er was behoefte aan een positieve en realistische benadering die ruimte biedt voor open gesprekken en steun.
Scope:
Social media strategie
Social media management
Contentcreatie
Copywriting
De aanpak van LOVETOYOU bestond uit het opzetten van een sterke social media strategie om een community te creëren die kanker bespreekbaar maakt en steun biedt zonder de nadruk op de ziekte als ‘strijd’. We ontwikkelden een mix van informatieve, motiverende en taboedoorbrekende content werd ontwikkeld voor Instagram, Facebook en TikTok, toonden actieve betrokkenheid door het stellen van vragen en het aanmoedigen van volgers om hun verhalen te delen en gebruikten vrolijke kleuren en aantrekkelijke visuals om een positieve sfeer te creëren.
Met LOVETOYOU werken we iedere dag aan een bewezen positieve en realistische benadering van kankercommunicatie en willen we op termijn een sterke, betrokken community opbouwen. Door in te spelen op de behoefte aan open en eerlijke gesprekken zonder taboes, heeft LOVETOYOU een platform gecreëerd dat steun biedt aan mensen die geraakt zijn door kanker en hun naasten.
En er is ook nog iets heel spannends in ontwikkeling… [to be continued]
Team:
Amber Van Nuffel
Moonshot Branding